جای مناسب گاز در آشپزخانه کجاست؟

تاریخ : یکشنبه, 16 شهریور 1399، : 21281، تعداد نظرات : 0

آیا انتخاب جای گاز در آشپزخانه قانون خاصی دارد و یا کاملا سلیقه ای است؟ بهترین جا برای نصب جای اجاق گاز در اشپزخانه کجاست؟ در هنگام انتخاب محل قرار دادن گاز به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ اینها نمونه ای از سوالاتی است که ذهن بسیاری از افراد را در هنگام طراحی و چیدمان آشپزخانه به خود مشغول می کند. با ما در این مطلب از تکساز همراه شوید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

 

اجاق گاز همانند یخچال و سینک ظرفشویی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در آشپزخانه می باشد که جای مناسب آن در زیبایی و عملکرد چیدمان آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. برای اینکه چیدمانی عالی داشته باشیم، لازم است محل قرارگیری آنها، همجواری آنها با یکدیگر، سهولت دسترسی به آنها و اندازه آنها را در نظر بگیرید.

 

جای گاز در آشپزخانه

دکوراسیونی مدرن با کابینت های سفید قهوه ای و گاز رومیزی

 

چیدمان آشپزخانه نقطه اصلی شروع هر پروژه طراحی آشپزخانه محسوب می شود و باید با توجه به اینکه چه کسی از آشپزخانه و برای چه اهدافی استفاده می کند، چیدمانی را طراحی کنید که باعث گردش آسان آشپزخانه شود. هر دقیقه از روز پرهیاهوی ما ارزشمند است و پختن غذایی سالم و خوشمزه به زمان نیاز دارد. یک طراحی خوب آشپزخانه می تواند به ما کمک کند تا کارها را به طور کارآمد انجام دهیم، اما یک آشپزخانه با برنامه ریزی ضعیف می تواند اتلاف وقت ناامید کننده ای باشد.

 

گاز مبله

آشپزخانه جزیره ای با اجاق گاز استیل

 

آیا انتخاب جای مناسب گاز در آشپزخانه قانون خاصی دارد و یا کاملا سلیقه ای است؟

 

طراحان داخلی توصیه می کنند تا برای انتخاب جای مناسب اجاق گاز در آشپزخانه، قانون مثلث طلایی رعایت شود تا علاوه بر زیبایی چیدمان، کارایی لازم را نیز داشته باشد. مثلث طلایی، مثلثی فرضی در آشپزخانه است که یخچال، گاز و سینک ظرف شویی در هر یک از راس های این مثلث قرار می گیرند. هر ضلع این مثلث طلایی باید حداقل 1.22 و حداکثر 2.74 متر و در مجموع نباید از 7.93 بیشتر باشد. البته این ارقام یک قانون نیست و تنها به عنوان راهنما عمل می کند.

 

آشپزخانه ال شکل

کابینت آشپزخانه ال شکل و گاز رومیزی

 

بهترین جای گاز در آشپزخانه طبق قوانین فنگ شویی در جهت جنوب شرقی آشپزخانه است. شما باید رو به جهت شرق آشپزی کنید تا انرژی مثبت به خانه شما وارد شود. همچنین به یاد داشته باشید که بر اساس فنگ شویی، عنصر آب و آتش نباید موازی یکدیگر قرار بگیرند. از آنجا که هر دو عنصر مخالف هستند، می توانند تأثیر منفی بر عملکرد یک دیگر داشته باشند.

 

این مطلب را حتما بخوانید: سینک دوم آشپزخانه +[ نکات مهم در انتخاب و محل قرارگیری سینک دوم]

 

بهترین جا برای نصب گاز در آشپزخانه کجاست؟

 

بهترین جا برای نصب گاز طبق چیدمان استاندارد و قوانین مثلث طلایی، فضای آشپزخانه و نزدیک به میز غذاخوری می باشد. راس نزدیک به ورودی آشپزخانه، بهترین مکان برای یخچال و با مشخص شدن این دو راس، انتخاب جای سینک کار سختی نیست. البته چیدمان آشپزخانه بر اساس مثلث طلایی، همیشه براحتی به خصوص در آشپزخانه های کوچک، راهرویی و یک طرفه قابل اجرا نیست و به مدل آشپزخانه بستگی دارد.

 

دکوراسیون آشپزخانه ال شکل

جای مناسب گاز رومیزی در چیدمان ال شکل

 

در اینجا آشپزخانه ای به شکل ال را مشاهده می کنید که جای گاز، یخچال و سینک بر اساس قانون طلایی معین شده است. سینک در زیر پنجره و گاز در مرکز آشپزخانه قرار گرفته است. نزدیکی جای گاز به فر یک امتیاز بزرگ است زیرا در پخت بعضی از غذاها، علاوه بر گاز به فر نیز نیاز داریم و همین نزدیکی کار ما را راحت می کند.

 

نحوه قرار گیری گاز در آشپزخانه جزیره ای

جای مناسب گاز در آشپزخانه یک طرفه

 

در آشپزخانه های یک طرفه، معمولا یخچال، گاز و سینک به صورت خطی قرار می گیرند به این صورت که یخچال در نزدیکی ورودی آشپزخانه، سپس گاز و در آخر سینک قرار می گیرد. در آشپزخانه بالا، این آشپزخانه یک طرفه با یک جزیره زیبا از نشیمن جدا شده است. جزیره به سینک مجهز است و به موازات گاز قرار گرفته است. سطح گسترده کنار سینک، آشپزی را برای کاربر لذت بخش می کند.

 

چیدمان آشپزخانه به شکل ال

رعایت قانون مثلث طلایی در آشپزخانه مدرن

 

در هنگام تعیین جای مناسب گاز به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 

1.گاز نباید خیلی در نزدیکی یخچال قرار بگیرد زیرا حرارت و گرمای گاز بر روی عملکرد یخچال تاثیر منفی می گذارد و باید حداقل فاصله یک متر بین گاز و یخچال رعایت شود.

 

این مطلب را از دست ندهید: جای مناسب یخچال در آشپزخانه + 4 جای نامناسب برای یخچال آشپزخانه!!!

 

2. زیر پنجره اصلا جای مناسبی برای قراردادن گاز نیست زیرا وزش باد باعث خاموشی گاز می شود و احتمال خطر نشت گاز و انفجار بسیار زیاد است. علاوه بر این بیشتر پنجره ها دارای پرده هستند و ممکن است در اثر نزدیکی به گاز باعث آتش سوزی شوند.

 

نحوه قرارگیری گاز در آشپزخانه گالی

جای مناسب گاز در آشپزخانه راهرویی( گالی )

 

3. نکته دیگری که در هنگام انتخاب جای گاز باید در نظر بگیرید این است که در دو طرف و یا حداقل یک طرف گاز، کابینت آشپزخانه وجود داشته باشد تا بتوانید از سطح کانتر به عنوان میز کار استفاده کنید. معمولا خانم های خانه ظروف ادویه و دیگر مواد ضروری را بر روی کانتر نزدیک به گاز نگه می دارند تا براحتی بتوانند در موقع لزوم از آنها استفاده کنند. البته به یاد داشته باشید که گرما و حرارت می تواند بر کیفیت انها تاثیر بگذارد.

 

آشپزخانه سفید

آشپزخانه سفید با کانتر چوبی 

 

همچنین شما می توانید از فضای خالی کانتر برای قراردادن وسایل برقی پرمصرف مانند چای‌ساز، قهوه‌ساز و تستر استفاده کنید تا راحت تر به آنها دسترسی داشته باشید. به یاد داشته باشید طراحی مناسب سبب ایجاد فضای مناسب در آشپزخانه و کاستن اتلاف انرژی در اثر کاهش رفت و آمد های تکراری در آشپزخانه می شود.

 

آشپزخانه مدرن کلاسیک

آشپزخانه با اجاق گاز رومیزی شیشه ای

4. امروزه دیگر به خصوص در آشپزخانه های مدرن و حرفه ای از اجاق گازهای رومیزی استیل، شیشه ای و ... استفاده می شود. گازهای رومیزی برخلاف اجاق گازهای مبله بزرگ و دست و پاگیر نیستند و زیبایی دکوراسیون آشپزخانه را چندین برابر می کنند. برای نصب اجاق گازهای رومیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که محل انتخابی شما باید به فلکه گاز و پریز برق نزدیک باشد. همچنین فضای بالای جای گاز باید قابلیت نصب هود را داشته باشد زیرا در غیر این صورت مسئله تهویه آشپزخانه برای شما دردسر ساز می شود و همیشه بوی غذا در محیط خانه و آشپزخانه شما را آزار می دهد.

 


اشتراک گذاری :

دیدگاه ها (سوال و نظر خود را با ما در میان بگذارید)

شماره همراه و ایمیل الزامی نمی باشد

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد

برای اطلاع از آخرین محصولات و تخفیفات ایمیل خود را ثبت نمائید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه تکساز کابینت میباشد.

طراحی وب سایت | خدمات سئو و مارکتینگ | آریانا وب دیزاین